Jiranku Kekasihku: Lysa Allysa-SOLD OUT


Harga Jual: RM 18.00 ( NEW RELEASED)
Harga Asal: RM 22.90


Credit to: http://lysa-purlpe.blogspot.com( Penulis novel ini)

Sudah tiga hari aku tidak mempedulikan abang. Dia sebaliknya berusaha untuk memujukku dan memenangi hatiku semula. Aku biarkan saja. Sengaja aku mahu menduganya. Kalau betul dia sayang dan cintakan aku, pasti dia akan berusaha bermati-matian untuk memujukku semula. Kadang-kadang terdetik juga perasaan rindu padanya. Namun, demi ego yang terlalu tinggi menggunung di dalam hati, aku tahankan juga hati ini walaupun aku rasa separuh gila aku rindukan dia. Aku rindu nak mendengar suaranya membisikkan kata-kata cintaya padaku seperti selalu.

“Tak baiklah kau ni, Faiz. Kesian abang aku tu. Kau ni memanglah.”
Ellin merungut dan menyalahkan aku pula. Aku sebaliknya mengangkat kepalaku padanya. Bulat mataku memandangnya.

“Abang kau?”
Soalku pada Ellin. Aku dapat rasakan yang dahi aku yang sedang berkerut. Tadi aku perasan Ellin menuturkan ayat ‘kesian abang aku tu’. Apa maksudnya? Ellin mengerutkan dahi tanda tidak mengerti soalaku tadi. Dia menggelengkan kepala.

“Mana ada. Aku cakap abang kaulah. Kau ni, Faiz. Udah-udah le dera dia macam tu. Kesian dialah. Kau tengok tadi, dia datang kau buat derk je. Macam cakap dengan tunggul orang tu tadi”
Ellin menyambung bebelannya. Jelas kelihatan riak tidak puas hati di wajahnya atas tindakan aku yang melancarkan perang dingin dengan abang. Lin, kalaulah kau tahu hatiku ini sebenarnya berat menanggung beban rindu pada abang. Tapi, aku terpaksa lakukan ini. Aku memang sengaja. Sengaja nak menduga abang kalau benar dia mencintai aku sepenuh hati. Inilah masanya aku mengujinya. Dalam diam, aku seronok bila mengenakannya begini.

“Kalau dia tinggalkan kau nanti, hah..baru melopong kau.”
Ayat Ellin yang sebaris itu membuatkan aku sedikit tersentak. Aku pandang muka Ellin yang sudah menujuihkan bibirnya. Tinggalkan aku? Sanggupkah aku ditinggalkan lagi buat kali kedua? Oh…no! Aku meningkah kuat dalam hati. Tiba-tiba perasaan menyesal terus merajai hati aku kala ini.
...............................

Aku termenung sendiri mendengar cerita Pak Cik Kamaldin. Namanya Kamaldin. Hampir sama dengan nama arwah ayah. Rupa, senyuman dan caranya memang tidak ubah seperti arwah ayah. Aku bagaikan nampak bayangan arwah ayah dalam diri Pak Cik Kamaldin. Aku mengambil kesempatan untuk meminta maaf darinya kerana telah menyebabkannya cedera begini. Selepas kemalangan tempoh hari, aku tidak berkesempatan untuk melawatnya. Ish, bukan tidak berkesempatan. Kami tidak berkesempatan untuk berbual kerana dia berada di wad ICU. Baru pagi tadi dia dipindahkan ke wad biasa.

Dia hanya tersenyum sambil mengatakan dia yang salah. Waktu itu dia diserang penyakit jantung. Sebab itu menyasar ke tengah jalan. Aku tersenyum dan mengangguk. Sekurang-kurangnya dia tidak menyalahkanku atas kejadian yang menimpanya. Dia kemudiannya bercerita pasal dirinya. Orang tua ni peramah juga rupanya.

Dia banyak bercerita tentang dirinya yang bujang tua. Aku ketawa mendengarnya. Bujang tua rupanya pak cik ni. Nampaknya, dia bukanlah ayah kandungku seperti yang diceritakan arwah ayah dalam mimpiku. Mimpi cuma mimpi. Gumam aku sendiri.

Katanya lagi, dia tidak pernah berkahwin dan mempunyai seorang anak angkat. Hidupnya sunyi dan sebatang kara. Masa mudanya banyak dihabiskan menjadi anak kapal. Malah sambil berseloroh, dia katakan yang dia sudah mengelilingi dunia ketika menjadi anak kapal itu. Mana Negara yang dia tidak singgah? Semua suda dijelajahnya. Sekali lagi aku ketawa. Bila aku tanyakan tentang anak angkatnya, dia kata anak angkatnya itu sedang belajar di luar negara. Setahun sekali baru balik. Aku terangguk-angguk mendengar ceritanya.

Lama jugalah kami berbual. Sampai berair mata aku ketawa dengan lawaknya. Orang tua ni memang pandai melawak sehingga nak terkencing aku dibuatnya.

Aku kerling jam di dinding. Eh, dah pukul 3 petang! Mesti Ellin dah mengamuk ni bila aku tak balik-balik ke tempat ‘rasmi’ aku. Akhirnya aku meminta diriku kerana mahu menyambung tugas. Pak Cik Kamaldin berpesan supaya aku datang menjenguknya lagi kerana dia suka denganku yang suka mendengar ceritanya. Aku hanya menganggukkan kepala dan tersenyum.

0 Response to "Jiranku Kekasihku: Lysa Allysa-SOLD OUT"

Post a Comment